A HÁZASPÁROK SZERETKEZÉSE
Érzéki élvezetek Salamon és Szulamit frigyében
Felhasznált irodalom:
Linda Dillow & Lorraine Pintus: Intim kérdések c. könyve
A fiatal házasok mézes[1] heteiben, mézes éveiben az esetek túlnyomó
többségében nem merülnek fel problémák a házaséletük területén, mert erős a
testi vágy és a vonzódás egymás iránt. De természetesen akadhatnak kivételek. A
Bibliától eltérő téves tanok gátlásossá tehetik a pár egyik vagy akár mindkét
tagját. Az erős vallásos neveltetésből fakadó béklyók levetkőzésére is
gyógyír a következőkben olvasható, igei alapokon nyugvó tantétel. Isten Igéje azt
mondja, hogy az igazság megismerése szabaddá tesz! Isten Igéje pedig maga az igazság!
„Jn. 8.32 Megismeritek az igazságot, és az
igazság /megismerése/ megszabadít
titeket.” Ahhoz, hogy valóban pozitív változás következhessen be egy
házasságban, a gondolkodást feltétlen meg kell újítani Isten Igéje alapján. ”Róm. 12.2 Ne igazodjatok e világhoz, hanem változzatok meg
értelmetek /elmétek, gondolkodásotok/
megújulásával”. Az elme megújítása azért oly nélkülözhetetlen, mert
a gondolkodás gátat szab a cselekedeteknek.
Az idő múlásával sajnos sok hálószobába beköltözik az unalom.
Ahogy az egyoldalú, kevés választékot biztosító étkezés sem szerencsés, úgy a
szexualitás területén is változatosságra van szükség. Vajon ugyanazokat a
„szexuális ételeket” fogyasztod, amit az egybekeléseteket követő első években,
vagy a képzelőerőd segítségével kibővítetted már az „étlapot”? Ahhoz, hogy
visszahozhasd a kezdeti tüzet, a legjobban teszed, ha egy nagy adag kreativitással
ötvözöd a házaséletedet. De hol találhatók ilyen ötletek? Az örökérvényű,
minden területen kapaszkodót nyújtó Bibliában!
Isten a szexualitás ajándékát a házaspárok részére adta! Egy
bibliai házaspáron, Salamon és Szulamit életén keresztül mutatja be Isten az általa
elrendelt módon, az emberi élet egyik legszebb eseményét, a szeretkezést. Tudatosan
és előszeretettel használom a szeretkezés szót, mert véleményem szerint egyedül ez
tükrözi a szellemi, lelki és fizikai egységet. Minden más kifejezésből hiányzik
valami, és ez elsősorban az érzelem. A trágár szavak mindegyike csak a fizikai
kapcsolatra utal. De a házasságban egyaránt fontos és kívánatos az érzelmi és a
testi szükségek, vágyak betöltése. A házasélet jó és kedves Isten előtt!
A legmagasabb hőfokú emberi érzés, a szerelem által ihletett
írásokat a szent iratok közül az Ószövetség őrizte meg számunkra. Az Énekek
Éneke a szent szerelem (amore sanctus)
csodálatos megnyilvánulását tárja elénk. E féltve őrzött szent könyvben
jelképes tartalmat kapott a szerelmeskedés, hogy csak a felnőttek érthessék meg a
nekik szóló üzenetet.
Nézzük meg az Énekek Énekében, hogy az alkotókészségnek Isten
milyen széles tárházát mutatja be és egyben kínálja számunkra ma is. Hogyan
válthatunk át az unalmas hozzáállásról az izgalmasra? Úgy, hogy Isten soha nem
változó Igéjének szemszögéből vizsgáljuk a szexualitást, nem pedig az örökké
változó világi kultúrák nézőpontjából. Isten arra buzdít: „Egyetek, igyatok, barátaim, részegedjetek meg a
szerelemtől!” (Én. 5.1). Isten azért rögzítette e szerelmespárnak az intim
pillanatait, hogy elénk adjon egy példát a helyes erotikus és érzéki
szeretkezésről. Öt pontban, foglalhatók össze a főbb szempontok.
1. ILLATOK
A könyv elején Szulamit így szól kedveséhez: „Jó illata van olajodnak” (Én. 1.3).
Később a virágzó bokor illatához hasonlítja szerelmét (Én. 1.14). Salamon király
minden bizonnyal a kor legjobb illatszereit alkalmazta.
De Szulamit is profi módon használta a parfümöket. „nárdusom árasztja illatát” (Én. 1.12),
illetve „kezeimről mirha csepegett, ujjaimról
mirha folyt” (Én. 5.5).
Mint látjuk, a szeretkezésükben az illatok különleges hangsúlyt
kaptak. A testük is és a szoba is úgy volt illatokkal előkészítve, hogy az
gyönyört nyújtson az érzékeknek. A XXI. században is találhatunk módot arra, hogy
az illatok segítségével izgalmasabbá tegyük nászágyunk környezetét. Ebben
segíthetnek a különféle illatozó gyertyák, kölnik, vagy egy egzotikus illatú
balzsammal végzett masszázs. Akár egy külön illatot is választhatsz, amit csak a
szeretkezéshez használsz. Ez a speciális illat egyben jelként is szolgálhat a
hitvesed felé arra, hogy ma szeretkezni van kedved vele. Amikor még én udvaroltam a
kedvesemnek, a távollétében a kezemen megtapadt púderének illata emlékeztetett a
szerelmemre.
2. SZAVAK
A bibliai szerelmespár jó illatokat lélegzett be, és szerelemre
hangoló szavakat hallatott, mondott ki. Bókoltak egymásnak. Salamon ekképpen tette: „De szép vagy, kedvesem, de szép vagy! Szemeid
galambok.” Szulamit válaszolt: „Szép vagy
te is, szerelmesem, gyönyörű vagy!” (Én. 1.15-16) Egymás testének
felfedezésekor szavaik egyre forróbbá váltak. Salamon kecses liliomhoz hasonlította
szerelmesét: „Mint liliom a tövisek közt,
olyan kedvesem a lányok közt.” A feleség erre férjét almafával hozta
párhuzamba, ami a Közel-Keleten a szexualitás szimbóluma: „Mint almafa az erdő fái közt, olyan szerelmesem
a legények közt.” (Én. 2.2-3) Szulamit gyakorlatilag itt azt fejezi ki, hogy
párját milyen ügyes szeretőnek tartja. A férj ebből buzdítást nyer arra, hogy
párját mielőbb szexuális gyönyörben részesítse.
Szavaik szenvedélyes suttogásba csaptak át. Salamon: „Termeted pálmához hasonló, melleid
szőlőfürtökhöz. Gondoltam: Felmegyek a pálmafára, megragadom fürtjeit. Olyanok
melleid, mint a szőlőfürtök, leheleted, mint az alma illata. Ajkad íze, mint a
legjobb boré” (Én. 7.8-10). Szulamit: „Erősítsetek
aszú szőlővel, üdítsetek fel almával, mert a szerelem betege vagyok! Bal karja a
fejem alatt, jobbjával átölel engem.” (Én. 2.5-6). A 6. vers az angol
fordításban felszólító módú! Tehát Szulamit valójában elmondja férjének, hogy
milyen módon vágyódik az érintésére: – Kedvesem, a bal karodat tedd a fejem alá,
és jobboddal szorosan ölelj át engem!
A feleség költői nyelven fejezte ki szexuális vágyait, mert nehezen
talált megfelelő szavakat. A „szerelem betege vagyok” kifejezés azt jelenti, hogy
teljesen elöntötte a szexuális vágy. Ezért szimbolikusan (szőlő, alma = az erotikus
szerelem jelképei) arra kérte férjét, hogy elégítse ki őt. Az 5. vers mai
megfogalmazásban valójában így hangzana: – Drágám, készen állok téged
befogadni, elégíts ki mielőbb! A következő versben pedig pontosan megmondja
férjének, hogyan tegye ezt: ölelve és cirógatva.
3. EGYEDI SZÓTÁR
Ez a házaspár jelképes kifejezéseket használt, hogy az intim
dolgokban is feszélyezés nélkül tudjanak kommunikálni. A férfi nemi szervére a gyümölcs szót (Én. 2.3), míg a női
szeméremtestre a kert szót használták (Én.
4.12-16). A Bibliában ezeken a helyeken állhatnának obszcén, hétköznapi szavak vagy
orvosi kifejezések, amelyeknek használata bizonyos korlátokat emelt volna, de Isten
költői szimbólumokkal kivédte ezt a problémát, s egy egyedi szótár
kialakításával szabad kifejezést tett lehetővé. Szulamit így nyíltan beszélhetett
arról, hogy „áradjon kertjének illata”, és kérhette férjét, hogy
„lakmározzon kertjéből”.
Szulamit így hívogatta férjét: „Fújj
rá kertemre, áradjon illata! Jöjjön el kertjébe szerelmesem, és egye annak édes
gyümölcsét!” (Én. 4.16) Salamon erre így válaszolt: „Bejöttem kertembe, húgom, menyasszonyom! Szedem
mirhámat és balzsamomat, eszem lépes mézemet, színmézemet, iszom boromat és
tejemet.” (Én. 5.1) Kódolt szavak segítségével ti is alkothattok magatoknak
egyedi szótárt, amit csak ti ketten használtok; de akár átvehetitek ezeket a bibliai
kifejezéseket is. Ennek segítségével könnyen kommunikálhattok mind a
hálószobában, mind a lakásban, de akár munkahelyen, vagy nyilvános helyen is, úgy,
hogy mások nem is sejtik, miről társalogtok. A Kék lagúna című filmben például a
lány altestére a „húsoskagyló” kifejezést használta a rendező, igen találóan.
Ha a feleség azt mondja például a férjének telefonba, vagy egy
nyilvános helyen: „Drágám, ma éjjel virágba borul a kertem!” – akkor biztos
lehet abban, hogy a párja sietni fog haza, és igen szorgalmasan fog segíteni a ház
körüli munkákban (konyhában, gyermekek körül), hogy mielőbb a hálószobába
juthassanak. A titkos szerelmi nyelv használata nemcsak a szeretkezéseteket gazdagítja,
hanem közelebb is hoz benneteket egymáshoz, mert van egy bensőséges titkotok, amit
csak ti ketten ismertek.
4. TÁNC
Az egyik esetben, amikor a palotában a király és a királyné kettesben
voltak, Szulamit szeretkezni óhajtott a férjével (Én. 7.1-11). Rámenősen
kezdeményezett, és férje figyelmének felkeltése érdekében kihívóan táncolt
előtte.
Szulamit szemérmesen megjegyezte: „Mit
bámulsz úgy Szulamitra, mint Mahanaim táncára?” (Én. 7.1 – NIV fordítás)
Hogy mi a Mahanaim? Egy szent hely, ahol angyali sereg jelent meg Jákobnak. Úgy tűnik,
hogy Szulamit egy nemes, légies, angyali körtáncra perdült, amely férje számára
igen csábítóan hatott. Salamon így reagált erre: „Mily szépen lépkedsz saruidban, te fejedelmi
lány! Domború csípőid ékszerekhez hasonlók, művészi kéz alkotásai. Köldököd
kerek csésze, melyből nem hiányzik a fűszeres bor” (Én. 7.2-3). Mai
szóhasználattal ez annyit tesz: – A csípőd hullámzó mozgása, combjaid vibrálása
gyönyörűséges és kívánatos!
A köldök szó valószínűleg a fordító szemérmességének
köszönhető. Az eredeti szöveg egyértelműen a felesége ágyékéra utal. Salamon azt
mondja valójában, hogy felesége „kertjéből” sohasem hiányzik a fűszeres bor,
ami voltaképpen a szexuális gyönyör szimbóluma. Tehát Salamon nem vehette le
tekintetét a pőrén vagy átlátszó ruhában táncoló feleségéről. Kijelentése
arra utal, hogy számára a felesége „kertje” a szexuális gyönyörök állandó
forrása.
Egy feleséget se hozzon zavarba annak gondolata, hogy mezítelenül
táncoljon a férje előtt, mert ez biblikus dolog. Az Írás tartalmazza az effajta
csábítást a házaspári szerelem alkotó részeként. Lehet, hogy időszerű egy új,
csábító fehérneműt beszerezned? Kedves férjek, ha a feleségetek nem vásárolna
ilyen holmit, akkor ajándékozzátok meg őt egy olyan ruhadarabbal, amelyben kívánatos
lesz szemeitekben. Fiatalabb éveinkben én is tettem ilyen lépést annak ellenére, hogy
nem ismertem ezt a bibliai alaptant. Ha egy nő odahaza kihívó és ezzel felizgatja
kedvesét, az kifejezetten jó és kedves Isten előtt. Ő ugyanis úgy teremtette a
férfit, hogy a női test látványa izgalomba hozza, és teste reagáljon erre. Szulamit
olyan hatást gyakorolt férjére, hogy az extázisba esett. Vajon minden feleség kész
ezt megtenni a férjével?
5. RANDEVÚ
Szulamit a hegyek közé tervezett egy kiruccanást az urával. A
szabadban szándékozta megajándékozni hitvesét a szerelmével. „Jöjj hát, szerelmesem, menjünk ki a mezőre,
háljunk a ciprusok közt! Menjünk korán a szőlőkbe, nézzük meg, fakad-e a szőlő,
kinyílt-e virága, virágoznak-e a gránátalmafák? Ott ajándékozlak meg szerelmemmel.
A mandragórák illatoznak, ajtónk előtt ott a sok édes gyümölcs, van friss, van
aszalt is: szerelmesem, neked tartogattam!” (Én. 7.12-14) Férjét nemcsak egy
egyszerű szeretkezésre csábította a természetbe, hanem a régi mellett új szexuális
örömöket tartogatott a számára. Erre a „van friss, van aszalt (régi – más
fordítás szerint)” kifejezés utal. A mandragórát pedig az ókori világban
szexuális serkentőszerként tartották számon. Ez a feleség fantasztikusan kreatív
volt! Férje képzeletére hatva várakozást ébresztett benne, aki ennek hatására
minden bizonnyal elkezdett a közelgő együttlétükről fantáziálni.
Milyen ötleteket sajátíthatnak el Szulamit példájából a mai
feleségek? Legyen kezdeményező és célratörő, amikor szexuális kalandra csábítja
kedvesét. Úgy beszéljen férjével a meglepetésről, hogy az felfokozott várakozást
ébresszen benne. Tudjon újítani és ezzel új gyönyöröket nyújtani hitvesének.
Így tehető újra izgalmassá – a bibliai példánk szerint – a hosszú házasévek
során egyhangúság szintjére lesüllyedt szerelmi élet.
Ez a bibliai pár kreatívan használta a fantáziáját. Mit tanulhatsz
tőlük? Legyél rámenős, amikor együttlétre vágyódsz a szerelmeddel. Úgy beszélj
az eltervezett együttlétről, hogy a „meglepetés” várakozást ébresszen
hitvesedben. A régiek mellett ajándékozd meg új gyönyörökkel házastársadat.
Remélem, egy új képpel gazdagodtál e tantétel elolvasásával, mert jobban rálátsz
arra, hogyan gondolkodik Isten a házaspárok szexualitásával kapcsolatosan.